הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.
מה מתחולל בנפשו של ילד עם הפרעת קשב?
בכנס שעסק בלקויות למידה והפרעות קשב וריכוז ושהתקיים לפני כחודש במכללה האקדמית גליל מערבי, הסביר דר' ג'ים פרש פלס, פסיכולוג קליני מומחה להפרעות קליניות, כי: "מחקרים מראים כי ילדים הסובלים מהפרעת קשב חשופים יותר לביקורת, להצקות ולהתנסויות כושלות. אלו יוצרים אצל הסובל מההפרעה חוויות לא נעימות, דימוי עצמי נמוך ולעיתים אף תחושות ניכור. חוויות אלו פוגעות בהתפתחות בטחונו העצמי וחוסנו המנטאלי של הסובל מההפרעה בהתמודדות היום-יומית." מעבר לכך, חשוב לזכור, כי ילד עם הפרעות קשב לרוב אינו מצליח (כל עוד ההפרעה לא מטופלת ואינה מקבלת מענה) לממש את הפוטנציאל שלו, קיים פער בין היכולות שלו לבין הביצועים שלו בפועל, הוא מרגיש שהוא מושא לאכזבה (של ההורים והמורים) ובמקרים רבים הוא גם מתנהג בצורה שונה שיכולה אולי להכעיס אחרים (מתפרץ כשמישהו אחר מדבר, אימפולסיבי, חסר מנוחה ובכך מסיח דעתם של אחרים וכן הלאה). כל אלו יכולים להוביל לתסכול רב אצל הילד, שההשלכה שלו על מצב הרוח ועל העולם הרגשי שלו היא ברורה.
כמו כן, מחקרים רבים מראים, כי ילדים עם הפרעות קשב נוטים יותר לסבול מדיכאון ומחרדות. יש הטוענים, כי הסיבה לכך היא שלרבים מהם קשיים חברתיים ולימודיים, המתעוררים בשל ההפרעה והיוצרים לעתים דיכאון וחרדה. אחרים טוענים, כי סיבות נוירולוגיות הן העומדות מאחורי התופעות הנפשיות הללו, היות שהמנגנון המוחי האחראי להפרעת הקשב והריכוז הוא אותו המנגנון האחראי גם לייצור חרדה ודיכאון. כלומר, שבעצם, מבנה המוח והתפקוד שלו כאשר מדובר במי שסובלים מהפרעות קשב וריכוז דומה לזה של הסובלים מדיכאון וחרדה.
לטפל גם בביטויים הרגשיים של הפרעת הקשב
די בכל המתואר לעיל כדי להבין, שעולמו הפנימי של ילד עם הפרעת קשב סוער, ולפיכך, מענה רגשי חייב להיות חלק בלתי נפרד מתוכנית ההתערבות שמטרתה להיטיב עם תפקודו של הילד ולשפר את איכות חייו. גם אם מדובר בטיפול תרופתי חשוב לדעת שהוא לא מספיק. במקביל לטיפול תרופתי או לכל טיפול אחר שנועד לטפל בתסמינים של ההפרעה, יש לשים דגש גם על המרכיבים הנפשיים שלה, שמשפעים על תפקודו הרגשי של הילד. טיפול פסיכולוגי דינאמי או טיפול קוגניטיבי-התנהגותי למשל נמצאו כיעילים בטיפול בילדים עם הפרעת קשב, היות שהם אפשרו להם לפתח חוסן נפשי וכישורי התמודדות מחד, ולשנות דפוסי חשיבה שליליים (אני לא מספיק מוצלח, אני לא טוב כמו אחרים וכו'...) שיוצרים עוד יותר תסכול וייאוש מאידך.
אנחנו מציעים תוכנית אינטגרטיבית לטיפול בילדים עם הפרעות קשב, שאינה מבוססת על נטילת ריטלין בלבד, ונשמח לצאת אתכם לדרך כדי למצוא את הדרכים היעילות ביותר לעזור לכם ולילד שלכם.
נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים, יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית- התנהגותית (CBT), מטפלת בטראומה דרך הגוף, מטפלת בריברסינג (נשימה מודעת).
מוזמנים לבקר באתר שלנו: www.mercaz-amirim.co.il